Alla inlägg den 22 november 2008

Av abir alsahlani - 22 november 2008 23:52

Den här diskussionen om att jag aldrig kommer att bli svensk, var det menat som nåt negativt? Vilken dumbom som helst förstår det själv ju! Svensk som en sd:are vill jag inte heller bli.

Jag är Abir, med min egna historia, så som Peter från Stockholm är en egen historia, Stina från Halland är en egen historia, Siv från Dalarna är en egen historia, Kholod från Palestina är en egen historia, Elias från Eritrea är en egen historia, Uddo från Burkina Faso är en egen historia, Shlomo från Israel är en egen historia, Maud från Västerbotten är en egen historia... ja, jag tror att ni förstår min poäng nu! Det som vi har gemensamt bland mycket annat(typ att vi alla är människor) är att vi har en orubblig tro på ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE och förmåga att kunna bidra till vår gemensamma välfärd! Vi tror på EGENMAKT! Vi tror på FRIHETEN!

Jag är mig själv!

Jag vägrar bli inrutad inom ett lands gränser och bli dömd utifrån det!

Att bli bedömd för det man är född med är lite galet (förresten - det är exakt så de fundamentalistiska krafterna gör i Irak!!! Man blir dödad för vad man född som!!!), döm mig istället efter det jag väljer att vara! Det jag gör medvetna val att göra!

Låter inte det mer klokt?

Jag är svensk! Jag är irakier! Jag är muslim! Jag är kristen! Jag är jude! Jag är buddhist! Jag är Botkyrkabo! Jag är Stockholmsbo! Jag är Härnösandsbo! Jag är Bagdadbo! Jag är söder och nord i ett! Jag är väst och öst i ett! Jag kommer att komma till Europaparlamentet och arbeta för att riva fästningen kring Europa!

Jag är framför allt en MEDMÄNNISKA!

Som sd:are kanske är det svårt att tro på det? Kanske lite väl stort: att vara medmänniska....?

Av abir alsahlani - 22 november 2008 23:44

Bara en liten replik på kommentarer.... trots att jag hade bestämt mig för att aldrig skriva nåt om kommentarerna eftersom jag vill att läsare ska få läsa och reagera fritt! Jag publicerar ALLA kommentarer, oavsett innehåll!

Även om Gustav Vasa använde sig av utländska styrkor, introducerade protestantismen för att skapa en starkare stat, så undrar jag en sak: om Gustav Vasa för snart 600 år sen förstod att det är positivt med intryck och hjälp utifrån, VARFÖR FATTAR sd INTE DET?????

Det är en gåta!

Man behöver ju inte åka skidor så länge för att förstå detta nu förtiden! Det finns liksom Internet!

Per K, jag ska ställa upp i Vasa-loppet! Ser fram emot det du lovade igår :-)

Kul!!! :-)

Av abir alsahlani - 22 november 2008 08:51

Jäpp, here we go again!

Jag trodde aldrig att vi skulle ha den här diskussionen, om vem som är svensk och inte svensk.

Men kan nån, just anyone, berätta vad man menar med att jag inte är och  aldrig kommer att bli svensk?

Tycker det här är så löjligt!

Sitter vid mitt köksbord och tittar ut mot grannskapet, snön ligger så vackert. Det är betydligt ljusare än andra morgnar när man ska till jobbet. Kommer att tänka på Vasa.... i och med han körde det miljövänliga alternativet: skidor, för sitt politiska arbete med att skapa ett rike... Tänk om Vasa var en SD:are! Vad hade hänt då???????

Jag funderar!

Min förstsa reaktion är att Gustav Vasa var nog ingen sd:are! Inte på långa vägar! Annars hade han väl aldrig introducerat den protestantiska tron i det som var fröet till dagens Sverige, den tro som har sina rötter i Tyskland. Eller tagit emot hjälp från utländska styrkor. Alltså en öppensinnad pragramtiker.... Jag har en känsla av att sd:are inte är speciellt kända för sitt öppna sinne!?! Eller?

Jag återkommer med en möjlig utgång....

Skriv gärna vad Du tror skulle ha hänt om Gustav Vasa var en trångsynt människa! Hur hade Sverige ett ut idag om Vasa tillhörde sd?

Av abir alsahlani - 22 november 2008 00:55

Vad himla roligt det har varit ikväll!

Ikväll hade vi vårt första möte, the dream team, team Abir i Bryssel! Det var bara så intressant, så informativt, så motiverande, så himla ROLIGT!

Många många ideer, goda och kloka ideer, kom fram. Sånt kompetent gäng!

Men det behövs flera!

Flera som tror på allas lika värde, fler som inte för nåt i världen skulle tillåta sig att likställa en människa verken med en häst eller ko, fler som tror på att vi alla föds lika och fria. Fler som vill se Europa riva murarna och bygga broar. Fler som istället för att gnälla och rösta på SD faktiskt tar tag i sina liv. Fler som inte fallit offer för förra regeringars politik för att förpassa människor. Vi behöver bli fler! Fler som tror på att demokratin i grunden handlar om allas lika värde! Allas lika rätt! Vi måste bli fler!

De här valen blir avgörande. Man kan inte sitta hemma och tro att allt ordna sig. Vi måste visa, på det bestämdaste, att organisationer som inte tror alla människor är lika värda är inte välkomna verken i vårt land Sverige eller i ditt och mitt Europa! Det var det som hände i nazi Tyskland - det var de godas tysthet som lät de inskränkta krafterna segra! Det var likgiltigheten!

Vi måste återta vår  blå-gula flaggan, vi måste återta vår nationalsång, vi måste återta vår folkkultur! Vi måste känna stolthet utan att för den delen förkasta det som vi inte är vana vid!

Du måste ta ditt ansvar! Det finns hopp om en bättre framtid, men vi måste alla göra vår lilla bit för att nå dit. Energiomställning för att spara på vår natur och rädda vårt klimat, reagera på det som är orätt, hjälpa tanten över gatan, ser vi ett barn som mobbas måste vi stoppa det även om det barnet inte är ditt eller mitt, ser vi nån gråta på t-bannan måste vi komma fram och fråga hur det är, även om vi blir avsnästa, det viktiga är att vi ser våra medmänniskor och inte att de accepterar vår hjälp... de kanske accepterar senare, men det viktigaste är att man reagerar!

I ett sådant samhälle finns det inte plats för trånsynta och inskränkta människor som gärna åker till Spanien på solsemster men har svårt att se spanjorer i Sverige, som faktiskt jobbar och betalar av sina skattemedel för den gemensamma välfärden. Som hellre ser på medan människor dödas av svält och krig än att räcka en hjälpande hand. Är det verkligen det Sverige, ditt och mitt Sverige, som vi vill överlämna till våra barn?

Kryssa Abir i Europaparlamentsvalet - jag ska göra mitt yttersta, det har Du mitt ord på, för att inte låta Europa eller vårt Sverige bli en fästning!

Bort med murarna! De geografiska och mentala!

Ovido - Quiz & Flashcards