Alla inlägg den 24 november 2008

Av abir alsahlani - 24 november 2008 02:38

Jäpp, ungefär det jag ska prata om imorgon.

När jag tänker mer och mer på det, fördjupas min undran.

Tänk om vanlige gememan hemma i Sverige inte har insett detta: att flyktingar som söker asyl i Sverige hade faktiskt ett liv INNAN de hamnat här och de flesta hade faktiskt på nåt sätt sökt en frihet som vägrats dem. Deras reaktion resultaterade i förföljelse. De var tvungna att fly.


En annan del fick betala ett väldigt högt pris. De har mist en stor del av sin familj, släkt och vänner - när du flyr vill du helst resa med lätt packning liksom- och sen blir man utsatt antingen för kränkningar av den personliga integriteten när folk gapar åt en att komma hem eftersom man är en snyltare på den svenska välfärden eller av någon tjänsteman som är på gränsen till puckad.... eller redan är bortom denna gräns.


För mig, min familj och många andra som hade turen att träffa den vanlige medborgaren som hade rest lite kanske, som såg i mig en människa, en person med egen vilja och förmåga - har livet i Sverige medfört mer än den frihet som stått överst på våra listor. Det har även medfört demorkati. Mänskliga rättigheter. Personlig integritet. En större gemenskap med en helt kontinent (jag hoppas här inte starta en diskussion om att Europa inte är en kontinent utan en del av bla bla platån) vars grund är den otrubbliga tron på alla människors värde och rätt, tron på FRIHETEN.


Frihet har alltid stått högt på min personliga agenda.

Frihet att få välja läkare

Frihet att få välja dagis åt mina barn (som inte finns... än!)

Frihet att få välja apotek

Frihet att få välja parti (alltid Centerparitet!)

Frihet att röra mig och resa

Frihet att välja universitet

Frihet att handla där jag vill

Frihet för företagen att handla med varandra (för mig som konsument har det i praktiken inneburit bättre priser)

Frihet att få säga det jag tycker och känner(även om vi i Sverige behöver bli bättre på att skapa utrymme för det vi KÄNNER, OCKSÅ!)

Frihet att få ge

Frihet att få ta

Frihet att få vara... den jag är... oavsett vad


Frihet helt enkelt!

Ovido - Quiz & Flashcards