Alla inlägg under oktober 2008

Av abir alsahlani - 21 oktober 2008 22:09

Äntligen!

Jag blev så himla glad (upprörd på samma gång!) över den kraft och det mobilisering som föräldrarna till barnen i Rinkebyskolan har visat! Jag är glad över det faktum att människor boendes i de mest segregerade områdena börjar faktiskt säga ifrån! Miljonprogram områden med tillhörande faciliteter har länge varit neglegerade, spciellt under sosse styret.

Många stora ord, med Sahlin som integrationsminister, och väldigt väldigt lite göra.

Man lyckades på den tiden ta dit, t.ex Tensta en systembolagsbutik, men man satsade inte på fler lärare i skolan. Man gav allt fler restauranger alkoholtillstånd men samtidigt fanns det inte fler dagisplatser. KOnstiga prioriteteringar, eller hur?

Sen kom Husbadet till! Oj oj oj vilken glädje! Vilken tacksamhet vi invandrare skulle känna!

Förra regeringen förstod nog aldrig att om föräldrar ska ta sitt föräldraransvar fullt ut, vara med och finanisiera barnens skola genom att betala skatt t.ex krävdes det att man fick ett arbete. En chans att få komma in i samhället. Istället blev många förvisade till olika program och folk började gå emellen den ena arbetsmarkndsåtgärden efter den andra - UTAN att få en fast tjänst. Vilken trygghet skapas det i familjen då? Vad är det för signal man skickar dessa människor? Det är ok att komma hit till Sverige, titta på samhället utifrån, att det gemensamma klarar sig utan dem ändå?

Jag hoppas verkligen att Rinkebyföräldrarna förtsätter ställa krav, barnens bästa chans att lyckas i det svenska samhället är just en bra grundskola och högstadieskola. Att lära sig svenska, på riktigt! Även om jag älskar Rinkeby svenskan och jag skriker själv högt och tydligt: Länge lve mångfalden. Men tyvärr det räcker inte om man ska plugga vidare.

Jag hoppas innerligt att föräldrarna orkar att driva det här tills de ser resultat! Skolan kan aldrig bli bra utan föräldrarnas engagemang och stöd.

jag hoppas att eleverna, skolledningen och föräldrarna hittar former för att förbättra skolan. jag blev lite bitter när läste att lärarförbundet tyckte att Rinkebyskolan inte varit värd de fina priser de fått! Så dumt uttalande! Det HAR gjorts framsteg, men det finns mycket kvar att göra!

Så! HEJA Rinkebyföräldrar! Sluta inte att kräva era och era barns rätt: en BRA skola för alla Sveriges barn och elever!

Av abir alsahlani - 15 oktober 2008 09:52

Efter en vecka av möten och dialog är jag åter på palts hemma i Tumba. Vad skönt att få sova på sin egen kudde, jag måste lära mig att ta den med, får så ont i nacken av andra kuddar.

Under förra veckan så träffade jag en del gymnasieungdomar. Det var pirrigt i början eftersom de första ungdomarna jag träffade går på samma skola som jag själv gått. Detta var mitt första besök på Härnösands gymnasium sedan min student, för 12 år sen. Det var så himla mysigt för mig att få återvända. Jag vet inte hur de plågade studentrna kände det, men det tycktes mig vara så himla trevligt att få vara där.

Jag fick många tankevärda frågor. Bland annat hade ungdomarna en mycket klar uppfattning om att vi i Sverige inte ska tjäna på andra länders fattigdom. Det kom som svar på mn fråga om biståndet ska vara villkorat eller inte. De uttyckte det ganska enkelt men denna mening var klockren och hade essensen av vad biståndet bör handla om.

Träffade även en journalist från Ångermanlands tidningen, eller Tidningen Ångermanland. Ho nskrev en artikel utifirån vårt möte. Tittade på nätet på artikeln och såg att den hade flera kommenterar. Jag tycker att det är så himla kul att folk är intresserade och tar sig tid att tänka efter och uttrycka sin åsikt.


Ovido - Quiz & Flashcards