Alla inlägg den 12 november 2008

Av abir alsahlani - 12 november 2008 12:21

Efter mitt tredje besök i London, fortsätter denna vackra stad att vara ett mysterium för mig!

Jag förstår mig helt enkelt inte på denna stad.

Det finns så mycket saker man kan göra här, det är helt otroligt stort utbud här, jättemånga saker man kan göra. Det är så mycket att inget blir gjort!

Eller så kanske är jag ingen bra turist.

Här är det annorlunda....

Mina småsyskon, som är 11 och 10 år, måste lämnas och hämtas från skolan, oavsett hur nära/långt bort man bor ifrån skolan. Här är man rädd för kidnappningar. Bara tanken är otäckt, att alla dessa barn är medvetna om denna risk och att de går till skolan med sina föräldrar medvetna om denna fara... lite annorlunda ifrån det man får leva med hemma i Sverige.

Läxor får dessa ungar i  stora lass! Varje fredag får de en bunt med läxor som ska vara färdigt till nästa onsdag. Nya stora ord, matte, NO, ja- allt möjligt! På det kan man lägga en hel bok som de ska ha läst.

Sen är det ju skoluniformen.... jag börjar förstå fördelarna med dessa, även om min första reaktion var lite negativ, eftersom jag är så långt ifrån att likforma som det bara går att vara. Men jag börjar förstå hur praktiskt det är, hur barnen inte behöver titta på varandras kläder eller örhängen med mera.... Och praktiskt är det för föräldrarna! Man behöver inte fundera varje morgon vad ska ungarna ha på sig eller inte ha på sig....

Sen är det så många olika transportsytem här det är otroligt! I Stockholm tar man t-banan överallt, här har man allt möjligt olika tåg, t-bana, bussar.... det är ju en enormt stor stad, förstår nödvändigheten av dessa olika system, men ändå jag blir frustrerad eftersom jag inte får ett grepp om systemet... jag får helt enkelt komma hit oftare!!!

Sen är maten rätt så annorlunda! Det ska vara friterat, mycket socker, mycket salt, mycket av allt som inte är så bra för din kropp. Kan tänka mig att anledningen är att det engelska köket inte är mångfacciterat, här är det rätt så internationellt! Men att hitta hälsosamma alternativ är inte så lätt, det är det som kanske är mest frustrerande.

Men ett stort stort plus i kanten för alla caffeer! Det tycker jag om, väldigt mycket!

Ovido - Quiz & Flashcards