Direktlänk till inlägg 13 december 2008

EU och Turkiet - nej tack om det fortsätter så här!!!!

Av abir alsahlani - 13 december 2008 02:29

Nä, nu är jag så upprörd! Även om jag är positiv för ett turkiskt medlemskap! Men det som händer nu i Turkiet i och med rättegången den 19-12-2008 får faktiskt inte förekomma i en demokrati. Enligt Köpenhamnskriterierna har Turkiet åtagit sig att skydda sina minoriteter, införa demokrati, mänskliga rättigheter och individuella friheter skall respekteras. Detta har Turkiet under flera år och under flera händelser misslyckats att göra.

Jag har hela tiden varit positiv till ett turkiskt EU-medlemskap. jag har helt hållit med Centerparitets linje och den valplattform som ligger till grund för partiets kommande EU-mandat(3 st). Jag har sett på utvidningspolitikens transformativa värde mot demokrati som är utomordentligt demokratiseringsverktyg. Även om med vissa länder skyndade man alldeles för mycket med  men ändå, det har visat på väldigt positiva resultat.

Men Turkiet gör det inte lätt för någon som sätter människors lika värde, demokrati, implimintering av de mänskliga rättigheterna, frihet, öppenhet - ja, det blir inte lätt!

inte i hanteringen av kurdernas situation i landet. inte hellr när det gäller den kristna minoritetens situation heller.


Idag fick jag förmånen att träffa en delegation med representanter för olika kristna grupper från Mellanöstern och Turkiet, men framför allt Turkiet. Samtalet handlade om den stundande rättegången mot ett kloster i Midyat i Turkiet. Ett kloster som byggdes 397 e.k och de tillhörande landområden står som föremål för en konflikt som de lokala byherrarna gör anspråk på. många falska och helt irrelevanta argument framförs och den turkiska staten har accepterat detta.

Det är ingen hemlighet att dessa byherrar används i Turkiets bekämpning av PKK, byherrarna själva är kurder. Så man låter den etniska gruppen slåss mot varandra. Istället för att göra det enda rätta: att behandla alla lika, att kurder, kristna, kaukaser, ja u name it, lever sida vid sida och åtnjuter sina fulla rättigheter, så väl mänskliga som sociala, kulturella, politiska, ekonomiska, religiösa mm.

Jag tycker att det är väldigt positivt att Centerpartiets Kerstin Lundgren åker ner till Tukriet och bevakar rättegången på nära håll.

Fler politiker borde också åka ner!

Sen tycker jag att Carl Bildt kan göra sig mödan och ta och ringa sin motsvarighet i Turkiet och tala om att Sverige inte accepterar en sådan behandling av olika grupper.


På söndag hålls en demonstration i Södertälje. Jag vill uppmana alla ni som läser denna blogg att delta och visa ert stöd. Inte för att det handlar om kristna, turkar, kurder, muslimer eller what ever. Men att utsätta en folkgrupp för en sådan rättegång, klostret symboloserar ändå denna folkgrupp, och resultatet av rättegången kan få oanade konsekvenser i form av praxis i andra ärenden, så att man godtyckligt kan förvärva sig större landområden.


En uppmaning till Turkiet: ett land kan aldrig uppnå sin högsta potential om inte ens befolkning känner sig skyddade av den statliga makten och att rättigheterna tillkommer varje medborgare oavsett religion, etnisk tillhörighet, språk, färg, sexuell läggning. Det är så man lyckats skapa en fungerande demokrati i t.ex Sverige även om vi har mycket kvar att göra. Turkiets politik påminner skrämmande mycket om den nationalistiska propagandan som sd kör med i Sverige. Så, se upp kära svenska medborgare! Stödjer man sd är utgången given: ett system för förtrycker! Precis sin i Turkiet!


Ursäkta stavfelen men jag är rätt så upprörd!

God natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards