Direktlänk till inlägg 18 december 2008

Bagdad och sd

Av abir alsahlani - 18 december 2008 09:15

Jag har nu varit i Bagdad i några dagar, 3 för att vara med exakt.

Har tänkt en hel del på sd i Sverige.

Har funderat, utifrån min långa resa från den syriska gränsen till den irakiska och den ännu längre resan in till Bagdad, på hur kan det komma sig att människor nånstans längs livets krokiga stigar förlorar tron på allas lika värde.

Jag åkte förbi platser där man hängt svrta flaggor, en symbol för att Al-Qaida medlemmar halshuggit någon på just denna plats. Vi körde förbi brända bilar som varit föremål för minor, bilar som haft intet anande passagerare, kanske fmailjer som flytt våldet i Irak till grannen syrien...


Jag tänkte på Sverige.


Jag tänkte på alla barn som vaknar hemma i Sverige varje morgon för att gå i skolan.


Jag såg framför mig hur ungdomar fixade sig inför lördagens fest, glada och ivriga rop för att möta Stockholms natten.


Jag tänkte på hur föräldrarsföräldrar sökte efter julklappar till barnbarnen och gick runt i julmyllret av människor där doften av glögg och brända mandlar (mina favoriter) spred sig behagligt och sökte sig till alla hörn.


Jag tänkte på alla stundeter, som just klarat av sista tentan för den här terminen, som drar en lättnadens suck. Snart ska de hem och bli ompysslade och få i sig riktig mat.


Jag tänkte på de killar som stod utanför Riksdagens hus för 3 lördagar sen, klädda i svart, rakade huvuden, uppställda som i militär parad. Vad var det som gick snett, kom jag att tänka på? Varför är dessa killar, som har hela sina liv framför sig, unga människor som kan bli precis vad de vill, vad hände?


Varför har sd inte kunnat framlägga någon konkret politik om hur de tänker förbättra Sverige och ändå lyssnar människor på dem? Det är ju inte troligt att alla Sveriges problem löser sig själva så fort vi stänger våra gränser. Vad tänker sd göra åt problemen med mobbing i skolan? Slänga ut alla flyktingar? Vad tänker sd göra åt de fattiga pensionärerna? Slänga ut alla flyktingar? Vad tänker sd göra åt finanskrisen? Slänga ut alla flyktingar? Vad tänker sd göra åt det faktum att klimatet försämras? Slänga ut alla flyktingar? Vad tänker sd göra åt de svätlande barnen i Afrika? Lägga ner vår biståndsverksamhet?

Om det är det som är svaret, är inte det väl enkelt i sådana fall?


Jag tänkte på Sverige när jag såg hur rädslan, hur hatet förblindat människor runt om i världen och drivit oss till att stänga ute varandra, att förfölja varandra. Hur stort är avståndet från att inte acceptera varandra, från att ställa krav på varandras svenskhet, till att börja förfölja varandra? Att börja klassa människor utifrån vem som är mer svensk än nån annan? Överhuvudtaget, varför ska nån som är född av svenska föräldrar, ska ha mer rättigheter än nån annan?

Jag vet inte...


Det enda jag vet att en sådan klassificering är oerhört fel!



 
 
peter

peter

18 december 2008 13:38

ja se där ja, helt plötsligt fick man lite perspektiv på tillvaron.

Hörde föresten på nyheterna i morse att man avvärjt en ev. statskupp i irak. Är det något du märkt något av?

http://peterranki.blogspot.com

 
Oscar Fredriksson

Oscar Fredriksson

22 december 2008 12:12

Hejsan,

Jättebra blogg! Kul att du sätter den svenska introverta främlingsfientligheten i ett större perspektiv.

Bästa hälsningar
Oscar

http://oscarfredriksson.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards