Direktlänk till inlägg 22 november 2008

Svensk? Jag vill vara Abir!!!

Av abir alsahlani - 22 november 2008 23:52

Den här diskussionen om att jag aldrig kommer att bli svensk, var det menat som nåt negativt? Vilken dumbom som helst förstår det själv ju! Svensk som en sd:are vill jag inte heller bli.

Jag är Abir, med min egna historia, så som Peter från Stockholm är en egen historia, Stina från Halland är en egen historia, Siv från Dalarna är en egen historia, Kholod från Palestina är en egen historia, Elias från Eritrea är en egen historia, Uddo från Burkina Faso är en egen historia, Shlomo från Israel är en egen historia, Maud från Västerbotten är en egen historia... ja, jag tror att ni förstår min poäng nu! Det som vi har gemensamt bland mycket annat(typ att vi alla är människor) är att vi har en orubblig tro på ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE och förmåga att kunna bidra till vår gemensamma välfärd! Vi tror på EGENMAKT! Vi tror på FRIHETEN!

Jag är mig själv!

Jag vägrar bli inrutad inom ett lands gränser och bli dömd utifrån det!

Att bli bedömd för det man är född med är lite galet (förresten - det är exakt så de fundamentalistiska krafterna gör i Irak!!! Man blir dödad för vad man född som!!!), döm mig istället efter det jag väljer att vara! Det jag gör medvetna val att göra!

Låter inte det mer klokt?

Jag är svensk! Jag är irakier! Jag är muslim! Jag är kristen! Jag är jude! Jag är buddhist! Jag är Botkyrkabo! Jag är Stockholmsbo! Jag är Härnösandsbo! Jag är Bagdadbo! Jag är söder och nord i ett! Jag är väst och öst i ett! Jag kommer att komma till Europaparlamentet och arbeta för att riva fästningen kring Europa!

Jag är framför allt en MEDMÄNNISKA!

Som sd:are kanske är det svårt att tro på det? Kanske lite väl stort: att vara medmänniska....?

 
 
Ingen bild

Stina

23 november 2008 12:06

Stina från Halland tycker att Abir (snart från Aspudden) från överallt, bland annat tack vare sin bakgrund, är en alldeles utmärkt kandidat till Europaparlamentet. Men bakgrunden är inte den primära orsaken till lämpligheten, det är modet och det sunda förnuftet med inslag av lite galenskap. Intoleranta rasister som inte förstår att det här landet är byggt av invandrare och deras kulturer har mycket kvar att lära. Och nog också en del chockerade insikter att få....

Nu ska jag äta wraps från Mellanöstern till lunch. Och kanske dricka lite dryck från Amerika. Ikväll blir det nog mat från Italien, det vill säga äkta svenska husmanskost i form av pasta bolognese.

 
Ingen bild

Stina

23 november 2008 13:50

Förresten är Stina från Halland, just tack vare den halländska härkomsten, per definition halvdansk.

Hmm... Undrar om inte den svenske hjälten Zlatan Ibrahimovic spelar idag? Undrar också när systrarna Kallur, amerikanska medborgare, läker så att de kan tävla för Sverige igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards