Alla inlägg den 22 april 2008

Av abir alsahlani - 22 april 2008 22:31

kom att tänka på dig, pappa, idag... jag har inte slutat tänka på dig sen i söndags. jag hörde din röst i en intervju i en irakisk tv-kanal och sen dess har jag inte kunnat släppa tanken om dig. För att inte tänka för mycket och bli alldeles galen jobbade jag extra hårt idag och tränade ännu hårdare än vad jag brukar annars göra. det hjälper inte.

jag är så himla orolig för dig, när du är i Bagdad! jag blir rädd medan jag går upp på morgonen och min första tanke är på dig, har du överlevt natten? ofta får jag lust att bara lägga mig igen, sova bort dagen så kanske den är över när jag vaknar igen, men det kommer ju en morgon till så jag masar upp mig ur sängen igen. sköna sånger låter i radion och jag undrar vad det är för ljud du får höra.

frukost med gröt av nåt slag, man behåller mättnadskänslan länge av gröt, och jag undrar om du får frukost eller om du kommer att strunta i den som du ofta gjorde och bara dricka ditt kardemummakryddade te i din spiecella kopp.

på väg till jobbet undrar jag om din bilfärd till paritets huvudkontor går bra, jag håller tummarna att ingen bilbomb detonerar i närhet av din bil.

jag är på jobbet och ringer dig. det första jag hör är: Hej Abba, är du vaken? ja, farsan, jag är på jobbet. hur har din natt varit? har du käkat frukost? var är du nu? vad är det som låter?

och så håller vi på, mamma och jag, varje dag, varje gång vi äter en god måltid så undrar vi tillsammans om pappa har ätit, om han har sovit bra, om han har ström så att han kan sätta på fläkten, dricka kallt vatten.

jag kommer hem från jobbet, det första jag gör att pussa på mina småsyskon och undra hur deras dag på skolan varit för att sedan pussa mamma och undrar om hon ringt pappa.

vi pratar gamla minnen, varje kväll, mamma och jag. hur hon gifte sig med pappa, hur det var att se honom första gången, hur han reagerade när han var med mamma under mina små syskons förlossning, hur han bröt tummen. mamma ringer honom innan vi går till sängs och alla skriker "god natt, pappa!" och så lägger han på och vi går också till sängs.

har precis ringt honom och önskat honom god natt.

God natt, pappa!
God natt, världen!

Ovido - Quiz & Flashcards