Direktlänk till inlägg 1 september 2008

Ramadan är här... och det är vår sista kvällen tillsammans...

Av abir alsahlani - 1 september 2008 21:23

Imorgon åker min mor och mina små syskon, Majid och Isabell, till London. Åter igen kommer jag att komma till en tom lägenhet.

Det bästa med att komma hem har alltid varit dessa små vuxna. Så fort jag kommer innanför dörren så springer de båda två mot mig och överöser mig med kramar och pussar. Då släpper alla bekymmer tag om både mina axlar och mage! Livet brukar kännas lättare då! Deras obekymrade skratt, bus och jobbiga påhitt gör kvällen både jobbig och kul... för det mesta kul.

Jag köpte med mig lite kläder till dem så att de har en bit av Sverige med sig i vintermörkret på Londons gator, de har haft kläderna på sig hela kvällen, till och med vantarna, mössan, halsdukarna, jackorna.. .allt på inomhus!

Isabell och Majid har varit lite tjuriga, de vill egentligen inte åka, de tycker att Tumba är mycket mer kul än vad London kan nånsin bli. Ja, allt är ju relativt och alla perspketiv är ju individuella.


Ikväll är det första kvällen innan fastamånaden ramadan, mamma har förberett kvällsmat så att hon kan vakna mitt i natten och smaska på nåt gott innan fasttiden träder in i och med gryningen. Det känns i luften att nåt är på g, alla ler liksom. Även om det är en svår månad som kommer, fastan är ju lite längre här än vad den är i Mellanöstern eftersom dagarna här är så långa, men det känns på ställen som Alby eller Tumba att något håller på att hända, människorna liksom väntar på nyfödsel. Det är en jättehärlig känsla. Även de som inte är religiösa myser när de ser mammor gå med 4-5 barn och händerna fulla av matkassar. Jo, jag vet att detta är en alltför generaliserande bild och kanske till och med fördomsfull, men lite så är det faktiskt. Det ska finnas dadlar, soppa pch yoghurt, det är tre måsten vid matbordet när Ramadan infinner sig. Det skulle ha varit gott med lite fikon men det är en alldeles för dyr lyx i Sverige, när jag lämnade Bagdad för 3 veckor sen kostade ett kilo fikon typ 8 spänn, här får man köpa två st fikon för 10 spänn... det är skillnad det. Men man kanske kan rättfärdiga det höga fikonpriset med att det har varit 300 års fred i Sverige, medan Irak har haft krig som avlöst varandra? Jag vet inte!

I alla fall, jag vill passa på och önska alla troende i världen en välsignad Ramadan och må denna heliga månad bringa med sig både freden på jorden och fred för själen!

Slutligen, mina kära småttingar, jag kommer att sakna er så, speciellt på morgonen när jag brukar vara på dåligt humör och ni bråkar om vem som ska få gå på toa först, bara för att den som kommer in först tar sig en tupplur på toastolen! Jag kommer att sakna er vid matbordet, nu kommer jag väl att käka middag vid tv:en igen, istället för att sitta med er alla och tjata om inga armbågar på matbordet... Gud, vad jag gör livet svårt för er med detta tjat! vad ska det spela för roll om man har hakan eller armbågarna på matbordet? Men men... jag inbillar mig att ni kommer att tacka oss nån dag när ni sitter på nån fin middag och ni vet hur man uppför sig... kanske kommer ni att tycka att vårt tjat var ändå till nån nytta!?! Vem vet?

Många pussar på er gulliga kinder

Många stora björnkramar

Er stora syster :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards