Direktlänk till inlägg 22 mars 2008

Det blir Irak imorgon!

Av abir alsahlani - 22 mars 2008 11:41

Skönt!

Äntligen fick vi tag på biljetter och imorgon åker vi! känns så enormt skönt att få kunna åka dit, tillsammans med familjen, till den stora familjen.

i denna sorgfyllda stund, är det dig, älskade farfar, jag tänker på.

Jag hoppas att du kan förlåta mig för att jag inte fanns vid din sida när livet bestämde sig för att lämna dig, jag hoppas du vill vara vid min sida så länge jag lever, jag hoppas jag kan göra dig stolt!


jag vet att just nu håller min far och mina farbröder och fastrar på att sätta ner dig i jorden, i Najaf, jag pratade precis med pappa... mamma pratar just nu med min faster som alltid skött om farfar... mamma frågar: vem kommer att välkomna oss vid bron? hur kunde Lejonet dö?


i alla fall, nu är jag på väg till mitt kära Irak.


det blir nog inga inlägg här på ett tag, men ska försöka skriva nåt från Irak...

 
 
Ingen bild

Ken1

22 mars 2008 18:08

Lycka till på resan, må den bli behaglig och utan otrevliga överraskningar.

Mvh,
"en kollega"

P.S
Hur länge blir du borta; när får vi i Sverige tillfälle att se ditt vänliga leende igen?

 
Ingen bild

Sarhad

22 mars 2008 22:25

Heej!
Du var nog den sötaste ,smartaste och modigaste tjejen i hela mellanöstern.Synd bara att du snusar.Ingen vidare snäll drog för tänderna.
Vi har nästan exakt samma bakgrund såg jag.Det du får uppleva dagligen , det översätter jag till svenska dagarna i ända.
Njut av din tid i Irak.

Puss Sarhad

 
Ingen bild

Omar

1 april 2008 17:41

Hej Abir !

Jag fick veta först om Din existens när jag såg Folke Rydens dokumentär ”Irak under slöja”. Sedan googlade jag och hittade Din blogg.

Jag skulle vilja ge dig ett par komplemanger och sedan göra ett par reflexioner...eller viceversa :-)

En tanke är att Sverige är en roligare plats att bo i med människor som Du. Jag önskade att Du stannade här.

Du kämpar för demokrati och människovärde i Irak medan jag lever själv ett tråkigt och medelmåttigt liv. Så, å ena sida inspirerar Du mig; å andra sidan får jag smärta av att inse hur jag låter tiden på jorden rinna ut.

Jag tycker att Du är en fantastiskt kvinna, Du är inspirerande. Jag önskade att Du kunde klonas —världen skulle vara en bättre plats med flera som Du och Din pappa.

Bredvid Din Kalasjnikov såg Du ut som en kvinnlig Che-guevara.

Ibland undrar jag hur Irak och mellanöstern skulle se ut idag om irakierna hade gjort uppror mot Saddam redan från den dagen han mördade den sittande presidenten AbdalKarim Qaem.

Jag delar med Dig drömmen om att världen blir mer och mer sekulariserad.

Men i denna text ville jag fokusera mig på att säga att Du är en förebild, en inspiration, någon vars närvara skakar en del av min existens och får mig att reflektera mycket.

Jag skulle avslutningsvis vilja dela med Dig två citat av Bertold Brecht

Frukta inte så mycket för döden,
utan snarare för det otillräckliga livet.
Bertolt Brecht

Det finns människor som kämpar i en dag, och de är bra.
Det finns andra som kämpar i ett år, och de är bättre
Det finns de som kämpar under många år, och de är mycket bra
Men så finns det människor som kämpar hela livet: de är "de oumbärliga".
Bertolt Brecht

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards