Direktlänk till inlägg 12 december 2007

Härligt med lite ström!

Av abir alsahlani - 12 december 2007 07:13

Härligt härligt härligt!Vissa saker i livet är bra banala, kan tyckas. Att ha ström hela dagen, slippa tänka på att kanske strömmen går av snart eller komma hem från jobbet och det är mörkt ute och man ska laga middag, bara för att finna mörkret omsluta det man kallar hem och uppgiften att laga middag känns plötsligt som ett obehagligt äventyr. Att kanske den som sköter om vattnet glömt att tanka vattenbehållaren uppe på taket så man kommer hem till ett kök, badrum eller toa utan vatten! Värre är ju om man inte kommer fram överhuvudtaget! Många gånger när jag talar om faran med att förlora livet känns själva tanken bra löjlig! Jag har sagt det så många gånger, att jag kan dö vilken sekund som helst, att döden har urvattnats... den har förlorat sin skrämmande betydelse, eller innebörd. Eller så har faran blivit mindre i och med berättandet om den, på nåt sätt har det blivit en behandlingsprocess, omedvetet, för att kunna leva med situationen. Jag kan inte påstå att jag har svagt psyke, eller superstarkt för den delen. Snarare normalt med ett praktiskt approach. Kommer döden så kommer den oavsett, jag kan nog inte göra nåt åt saken hur som helst. Den kommer förr eller senare. Det viktiga känner jag är att göra nåt så att ens liv inte förblir helst meningslöst. Under mina 3 veckor här har mycket kretsat kring att åter träffa gamla bekanta och politiska partners, ta emot många släktingar som är bofasta i Bagdad och återberätta i detalj om mitt liv i Stockholm. När jag tänker efter vad jag beskriver mest är det nog mest det faktum att man inte kan muta nån i Sverige, att kontakter inte brukar hjälpa en med diverse ärenden – det är lagen som gäller och den gäller lika för alla. Att bussar och tåg kommer  i tid vilket hjälper en att kunna planera. Visst har jag överdrivet en smula, eftersom SL är bra på att inte hålla tider, visst hjälper kontakter även hemma i Sverige en att gå framåt i sin karriär. Men skillnaderna ligger i den kompetens som folk besitter. I Irak kan en generaldirektör inte ha behövt avsluta ens sin gymnaieutbildning och få den tjänsten, i Sverige handlar det ofta om kompetenta människor eller människor som tillhör olika partier. Att lagarna gäller för alla på samma sätt är i och för sig sant, men hur vet man vilka lagar som gäller när man kommer om ny till Sverige? För att kunna följa lagen måste man även veta vad den handlar om. Även om man inte är ny, man måste kunna tolka lagarna, förstå dess innebörd, det språk som används är inte direkt användarvänligt. Det känns ibland som om tjänstemännen njuter av och siktar på att vanliga människor inte kan förstå det som står skrivet. Jäpp, maten blev lagad, det är enormt goda tomater som vi köpt oh persiljan är så grön och färsk att hela köket doftar när man hackar den. I Irak har vi en slags apelsin som är syrlig, eller man kan kalla den en citron som är lite sötaktig. Jättemumsig att pressa i en härlig sallad.

Har deltagit i ett seminarium om liberalism som FN förbundet anordnat. Jättekul att se hur pass missförstådd liberalismen är i MENA. De religiösa krafterna har sett till att missbilda begreppet, så långt det går! Lika gäller även globaliseringen, men det har mera med förra regimens socialitiska aspirationer snarare än viljan att  förstå. Ofta fick man frågan under den förra regimen vad har vi att lära oss av andra? Vi är ändå bäst, det var här civilisationen började. Jäpp, det är sant att det var här allt började, men tydligen har allt sprungit ifrån oss. Så nu står vi inför valet om vi ska följa efter det som vi kallar allt eller ska vi fortsätta stå och stampa och påstå att allt började hos oss? Det vore ju helt härligt om man kunde lita på att bussen kom i tid, att om man är duktig så får man en chans i alla fall att utvecklas, att när man kommer hem så är man ganska säker på att det kommer att finnas ström för att kunna laga mat, att man inte behöver dö av att köpa de härligt doftande tomaterna och persiljan... ja, sånt smått och gott!

  

 
 
Ingen bild

ulla

5 januari 2008 16:25

Hej igen! Du ger verkligen perspektiv på tillvaron....Svårigheten att tolka lagarna är bl.a en sak jag aldrig funderat över betr våra invandrade medmänniskor.Tillräckligt svårt för oss ändå.
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards