Direktlänk till inlägg 28 februari 2008

När ska man fria?

Av abir alsahlani - 28 februari 2008 13:39

ok, en tanke som slog mig imorse när klockradion, och ja - klockradio existerar fortfarande! - satte igång och jag lyssnade till programledarna som pratade om skottår och det är kvinnornas tur att fria. jag undrade lite halvsovande halvvaken om det gäller hela året eller om det är just under den sista dagen i februari? inte för att jag ska fria till nån men undrar gör jag. sen funderade jag lite på varför just är det tradition att kvinnor får fria när det är skottår? vad liger bakom det? får kvinnor inte fria annars?


personligen tycker ju jag att de flesta traditionerna är till för att förtrycka antingen kvinnor, ungdomar eller hindra nytänkande och nyskapande. självklart är det lite mysigt med jul och påsk och ramadan och ashura och hannuka och allt vad det heter... men tittar man närmare på vem det är man firar, vem står traditionellt för det mesta av jobbet, vem som får mest av det... ja, då får jag andra tankar annat än att det är så himla mysigt!


sen är jag kanske lite drabbad av allt vad som heter traditioner, för mig har detta ord en negativ klang eftersom mycket av våra liv i Mellanöstern bygger ju just på traditioner. allt jag ville göra som ung det gick emot de rådande traditionerna, så antingen har jag brutit mot varenda tradition som finns eller så har jag inte gjort allt jag velat göra!!!


våren är här! jobbigt och härligt samma gång! ny energi fyller min kropp och min själ. jobbigt, jo lite.... men för det mesta härligt! ska snart ta en paus från min dator och gå ut i solen!


 
 
Drowsy

Drowsy

22 mars 2008 12:12

Bara sista dagen i februari. Alltså, kvinnor har ett tillfälle på fyra år. Det var väl en liten rolig grej förritiden, men det är ju helt knas att det uppmärksammas som något positivt nu i media. Traditioner verkar vara så gulliga när de inte längre innebär samma stränghet att följa dem.

http://drowsy.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards