Direktlänk till inlägg 22 februari 2008

Wow, tänk vad upplevelser kan göra med en!

Av abir alsahlani - 22 februari 2008 21:48

Har varit den senaste veckan på utbildning för gruppledare. Jag säger bara "WOW"

att lära sig genom att uppleva var nog nåt nytt för mig. mitt liv har varit mycket händelserikt och fullt med upplevelser, jag menar vems liv är en tomhet? alla vi åker väl tunnelbana, bil, buss, äter ute, tar sig en drink då o då, allt detta innebär upplevelser. hur pass närvarande är man när man plockar upp sushi-biten och lever igenom stunden då tänderna sätter igång och smakarna frigörs är ju en annan fråga och kanske det är just det som avgör hur tillvida vi uppfattar en händelse som en uppelevelse... men det är en annan diskussion. det jag ville ha sagt är att det inte finns nån människa som inte upplever nåt, vi lever ju inte i vakum, även om vissa av oss skulle önska det. så upplevelser finns det gott om. uppfattar vi dem, hur låtr vi oss bli påverkade av dem, vilka känslor får vi att den specifika upplevelsen, det är väl det som skiljer.

jag upptäckte en ganska intressant grej, om mig själv. ibland missar jag totalt nåt! jag har upplevt mig själv som en ganska uppmärksam människa, men under denna vecka upptäckte jag att jag bara missar saker, till exempel en känsla eller reaktion. nej förresten, en känsla uppfattar man inte om den inte manifisteras, utåt. det som en människa känner det kan jag aldrig uppfatta om jag inte får antingen höra personen tala om det för mig eller ett explicit uttryck för den känsla förekommer, inte ens då kanske man upplever den andres känsla, men man kan försöka föreställa sig...kanske!

mycket intressant som sagt att jag upptäcker denna egenskap hos mig... totalt missar nåt som sagts! :-) jag tyckte att det var roligt att få den kännedomen om mig själv eftersom jag trott hela tiden att jag så väldigt uppmärksam... jag har till och med kompisar som klagat på att jag noterar så mycket!


mycket av de nya insikterna kanske har funnits där men verktygen för att handskas med dem, eftersom de kan faktiskt leda till slutsatser som jag har svårt att accpetera, saknats. det var helt underbart att få dem i alla fall. jag kan inte påstå att de raserat min värld, det handlar ju trots allt om mig själv, det själv som jag levt i snart 32 år med! jag tycker att det är kul att utforska och så egotrippadd som jag är så tycker jag att det är extra kul att utforska sig själv ... hahahaha!

 Men vem är INTE intresserad av sig själv?


Roligt var det med alla människomöten, samtidigt påfrestande. det handlar om härliga människor men ändå var det jobbigt att släppa in dessa främmande människor och på nåt sätt blotta sig, visa  strupen - ett nytt begrepp jag lärde mig i veckan- för dem. jag överlevde, kom ut mycket starkare än det jag var tidigare. klyschigt värre!


en annan sak jag lärde mig om mig är att jag är duktig på att möta människor för första gången. jag blir nyfiken och låter människor känna på mitt inre och känna sig trygga. men jag är kanske inte så där jätte uthållig. jag blir lätt rastlös och behöver sättas i gång emotionellt och tankemässigt. annars vill jag vandra vidare. visst är det lätt att väcka min nyfikenhet men det är inte alls lika enkelt att behålla den.


jag tror detta till stor del beror just på att jag fått flytta så många gånger i mitt liv, jag har liksom aldrig bott på samma ställe längre än 2 år! om jag inte fått fly landet, så har det handlar om att flytta från stad till stad, om inte det, från lägenhet till lägenhet. varje gång innebär det en förändring, en omställning, en omstart.


ja, nu orkar jag inte mer!


jo, Lejonhjärta, du måste väl skämta! jag vet inte om jag kan prata med dig nu. jag känner mig ledsen och arg. jag känner sorg och ilska. jag kan inte tänka, det enda jag gör är känna i denna stund. kanske är det inte heller att tänka, det är väl känsla det här ska handla om!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av abir alsahlani - 4 mars 2009 10:19

Hejsan!Nu har jag börjat blogga på www.abir.se Välkomna!   Abir ...

Av abir alsahlani - 11 februari 2009 17:55

Det räcker inte längre med maktskifte! Var idag och lyssnade på Maud om värderingsskifte på Liberala gruppen. Från sossifiering till liberalisering Från centralism till federalism Från grått till grönt Från bidragsberoende till bidragande Från statl...

Av abir alsahlani - 9 februari 2009 17:43

Idag har jag besökt flera gymnasieskolor. Det har varit jätteintressant för min del med. Jag vet inte hur intressant ungdomarna tyckte det var att lyssna på mig medan jag talade om hur det är att bygga demokrati i Irak och vad som krävs för att demok...

Av abir alsahlani - 7 februari 2009 02:47

Ja, nu är Kommundagarna på Gotland över!  Ville inte riktigt att de skulle ta slut, men det är alltid det dilemmat vi har. I enterpartiet har vi så himla roligt tillsammans att man vill inte att det ska ta slut. Maud höll ett jäkligt bra tal! Det var...

Av abir alsahlani - 6 februari 2009 10:27

Wow! Vilken känsla! Centerpartiet är härligt! Även om vi har haft en het debatt och diskussion internt, är vi ett parti! Centerpartiets familj är och förblir en familj! Jag är verkligen peppad och ser fram emot dagens diskussioner och seminarier. ...

Ovido - Quiz & Flashcards